Οικογένεια

Προσαρμογή στον παιδικό σταθμό εν μέσω Covid-19 – H ψυχολόγος (και μαμά) Μυρτώ Μπεχράκη μοιράζεται την εμπειρία της

Παιδιά και παιδικός σταθμός: Πώς θα διαχειριστείς τον αποχωρισμό και άλλα tips επιβίωσης από μαμάδες

H Μυρτώ Μπεχράκη, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, μοιράζεται μαζί μας την προσωπική της εμπειρία από προσαρμογή της κόρης της στον παιδικό σταθμό. Αυτή είναι η ιστορία, με δικά της λόγια.

Προσαρμογή στον παιδικό σταθμό εν μέσω Covid-19

Τέλη Αυγούστου 2020 και η κόρη μου (σχεδόν 3 ετών) ξεκινά την προσαρμογή στο παιδικό σταθμό. Για καλή μας τύχη, αυτός ο ιδιωτικός παιδικός σταθμός κάνει δυο εβδομάδες προσαρμογή. Χρόνος αρκετός, για παιδιά και γονείς.

Παρά τη κοινή πεποίθηση ότι οι ψυχολόγοι τα έχουμε όλα τακτοποιημένα και «σε τάξη», όπως κάθε μαμά, ήμουν και εγώ αγχωμένη. Ένα συνονθύλευμα συναισθημάτων… άγχος, προσμονή, αγωνία, επιθυμία και απορία. Πώς θα είναι η μικρή μου σε ένα καινούριο περιβάλλον; Θα είναι χαρούμενη; Θα συνηθίσει;

Και φυσικά, πολλά ερωτηματικά σχετικά με την καινούρια κατάσταση την οποία ζούμε όλοι με τον Covid-19. Θα ανοίξει ο παιδικός; Πότε; Τι μέτρα θα ληφθούν; Είναι ρεαλιστικά και στην ουσία τους προστατευτικά ή απλά και μόνο για «τα μάτια του κόσμου;» Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στα μικράκια μας, όταν βλέπουν τις δασκάλες τους με μάσκες στους εσωτερικούς χώρους; Θα συνδεθούν μαζί τους;

Πρώτη μέρα στον παιδικό σταθμό

Με αυτά και άλλα πολλά αισίως… ξεκινήσαμε. Η πρώτη μέρα, Δευτέρα, ένα μούδιασμα. Η μικρή κολλημένη πάνω μου. Η λέξη «μαμάααα» ήταν η πιο συχνή λέξη που ακουγόταν στο χώρο. Να φάμε μαζί, να πάμε τουαλέτα μαζί, τσουλήθρα, κούνια, να ζωγραφίσουμε μαζί κλπ. Οι δασκάλες, κάπως σαν πλανήτες που περιστρέφονται γύρω από τα παιδάκια/γονείς. Εγώ παρατηρώ στους τοίχους κάτι χαριτωμένα πόστερ που παροτρύνουν τα παιδάκια να πλένουν συχνά χέρια τους και να μην τα βάζουν στα μάτια και το στόμα τους.

Από τη πρώτη μέρα, ξεκίνησε και η εφαρμογή των μέτρων για τον κορονοϊό

Τα παιδάκια δεν φοράνε μάσκες, αλλά οι δασκάλες στους εσωτερικούς χώρους, τις φορούσαν. Βάλε μάσκα, βγάλε μάσκα. Τα μικράκια έπλεναν τα χέρια πολύ συχνά, συνολικά μέσα στην ημέρα πρέπει να τα πλύνανε τουλάχιστον 8 φορές, ενώ οι δασκάλες ανά μια ώρα κατά μέσο όρο. Τα αντισηπτικά ήταν παντού στο ύψος των παιδιών, και οι νηπιαγωγοί παρότρυναν τα μικράκια να τα χρησιμοποιούν αλλά δεν είχαν τόσο απήχηση όσο το πλύσιμο των χεριών. Εξάλλου, νερό και μικρός νιπτήρας είναι δυνατό δίδυμο. Παρ’όλ’αυτά, οι νηπιαγωγοί πήγαιναν το αντισηπτικό στα παιδάκια όποτε άλλαζαν παιχνίδι.

Όταν έμπαιναν στους εσωτερικούς χώρους, έβγαζαν παπουτσάκια, έβαζαν σαγονιάρες. Με τα νέα μέτρα, τα «μεγάλα» και τα «μικρά» δεν θα αναμειγνύονται. Πάνω τα μικρά, κάτω τα μεγάλα. Κρίμα αφενός, γιατί και οι δυο ομάδες μαθαίνουν πολλά από αυτή τη συμβίωση, αλλά καλώς από την άλλη, γιατί έτσι αν εμφανιστεί κρούσμα σε μια εκ των δυο ομάδων, δεν θα χρειαστεί να κλείσει όλος ο παιδικός σταθμός. Επίσης, ο παιδίατρος του παιδικού ζήτησε να στέλνουν οι γονείς κάθε μέρα πριν πάει το κάθε παιδί στο σχολείο ένα email περιγράφοντας την ιατρική κατάσταση του παιδιού (θερμομέτρηση και ό,τι άλλο μπορεί να υπάρχει).

Οι αποστάσεις αν τηρούνταν; Όχι. Δεν μπορείς να κρατήσεις 3χρονα μακριά το ένα από το άλλο… και οι δασκάλες, από απόσταση. Στην αρχή ούτως ή άλλως γιατί δεν νοιώθουν οικεία. Μετά, όσο γίνεται.

Η δεύτερη μέρα, κάπως καλύτερη

Το άγχος κάπως λιγότερο, αλλά και πάλι το κράτημα και η ανησυχία, παρούσες. Γνωρίστηκαν τα παιδάκια μεταξύ τους, μάθανε τα ονόματα των νηπιαγωγών, βρήκε το καθένα τη θέση του στο τραπέζι που τρώνε. Την ώρα του φαγητού, κάνανε «τρενάκι» και πήγαν στη κουζίνα. Η κυρία που ήταν στη κουζίνα με μάσκα και γάντια, έδινε στο κάθε παιδάκι το πιάτο του και πήγαινε στο τραπέζι. Όμως, μην ξεχνιόμαστε: κάθε 10-15 λεπτά, η μικρή ερχόταν να δει πού είμαι, τι κάνω, με ποιον μιλάω. Ήλεγχε, επιβεβαιωνόταν, έφευγε. Περήφανη εγώ, σκέπτομαι ότι έχω χτίσει έναν ασφαλή δεσμό με το παιδί μου (βλ. Θεωρία της προσκόλλησης του Bowlby), μιας και είναι πρόθυμη να εξερευνήσει το καινούριο περιβάλλον και λογικό, έχει ανάγκη να ελέγχει τη παρουσία μου.

Δεν έλεγα τίποτα άλλο…; Οι επόμενες δυο μέρες… περίεργες! Η μικρή μου, με ήθελε παντού, ήθελε να φύγουμε πιο νωρίς, δεν άφηνε καμία νηπιαγωγό να τη σηκώσει να τη βάλει στη κούνια κοκ. Με αφορμή ένα «αψού» που ακούστηκε, οι νηπιαγωγοί εξήγησαν στα παιδάκια πώς πρέπει να φτερνίζονται και να βήχουν. Αγκώνας, πλένουμε χεράκια, φυσάμε μύτη και το χαρτάκι στα σκουπίδια. Ενώ εγώ έβλεπα πισωγύρισμα, η διευθύντρια του σχολείου με καθησύχαζε: «Δεν είναι πισωγύρισμα. Ελέγχει, εξετάζει. Θέλεις να επιβεβαιωθεί μέσα από εσένα ότι τα περιβάλλον είναι ασφαλές». Το άκουσα πολύ προσεκτικά και σκέφτηκα «Έχεις γνώσεις, αλλά έχει εμπειρία. Εμπιστέψου την».

Και όντως, έτσι έγινε. Τη Παρασκευή, δεν ασχολήθηκε καθόλου μαζί μου! Ήμουν στη δροσιά του κλιματιστικού στο γραφείο της διευθύντριας, με άλλους γονείς και συζητούσαμε χαλαρά, όσο χαλαρά μπορείς να είσαι με μια μάσκα. Όπως ήταν αναμενόμενο, πολλές ερωτήσεις σε σχέση με ένα ενδεχόμενο δεύτερο lockdown, κρούσμα, δίδακτρα, ενημερώσεις κλπ. Την επόμενη εβδομάδα, το παιδάκι μου ήταν έτοιμο. Την πήγαινα το πρωί, την έπαιρνα το μεσημέρι. Ήταν ένα παιδάκι χαρούμενο, πολύ κουρασμένο από το παιχνίδι και τις δραστηριότητες, που μας έφερνε στο σπίτι συνεχώς καινούριες ιδέες. Εγώ ηρέμησα και κατάφερα να βάλω τη ζωή μου σε τάξη.

Η Covid-19 μας έχει θορυβήσει όλους

Είμαστε μπερδεμένοι, αισθανόμαστε άβολα και ψάχνουμε να βρούμε τα πατήματά μας. Πόσο μάλλον όταν αυτό αφορά τα παιδάκια μας. Με τις βόλτες, το σούπερ-μάρκετ, η κόρη μου πια δεν παραξενεύεται όταν βλέπει ανθρώπους με μάσκα. Το ίδιο συνέβη και με τις δασκάλες. Βοηθάει ότι στους εξωτερικούς χώρους, τις βλέπει και χωρίς μάσκα. Δεν ξέρω αν το ίδιο θα ισχύσει όταν ξεκινήσουν τις πιο «εκπαιδευτικές» δραστηριότητες. Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να προσέχει ο καθένας τον εαυτό του, όπως μπορεί. Και έτσι, θα είναι όσο γίνεται υγιές και το σύνολο.

Διάβασε επίσης: Μάσκα στα παιδιά στο σχολείο: Πώς θα βοηθήσουμε το παιδί μας να τη συνηθίσει;

Διάβασε επίσης: Η μάσκα προστατεύει μόνο τους άλλους ή και εμάς; Χειρουργική ή υφασμάτινη; Δες εδώ δύο σημαντικές απαντήσεις

The Mamagers Update

Κανόνες για την αποτελεσματική οριοθέτηση της συμπεριφοράς των παιδιών

Οι έγκυες που προσβάλλονται από Covid-19 είναι πιθανότερο να γεννήσουν πρόωρα

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο… shape.gr

Σχετικές Δημοσιεύσεις