Οικογένεια

Και οι μαμάδες χρειάζονται φροντίδα όπως τα παιδιά τους!

Μιλάμε διαρκώς για τις ανάγκες που έχει το βρέφος από την ώρα που έρχεται στον κόσμο για να επιβιώσει και πως αυτές οι ανάγκες θα ικανοποιηθούν, ώστε να εξελιχθεί μεγαλώνοντας – ψυχοσυναισθηματικά αλλά και βιολογικά – σε ένα ώριμο και λειτουργικό ενήλικα. Και για να γίνει αυτό, χρειάζεται φροντίδα από τους γονείς και κυρίως την μητέρα-τροφό που βρίσκεται και τις περισσότερες ώρες μαζί του…

Είναι καιρός να δούμε όμως και τις ανάγκες αυτής της μητέρας-τροφού σε βιολογικό, ψυχοσυναισθηματικό αλλά και σχεσιακό επίπεδο. Ναι, φροντίδα δεν χρειάζεται μόνο το παιδί.

  • Φροντίδα χρειάζεται και η μαμά του για να έχει την απαραίτητη ενέργεια και τη δύναμη να το φροντίσει
  • Φροντίδα χρειάζεται και η μαμά του για να είναι χαρούμενη και χαμογελαστή, υγιής
  • Φροντίδα χρειάζεται και η μαμά του για να έχει τη απαραίτητη γλυκύτητα και μια ζεστή αγκαλιά!
  • Φροντίδα χρειάζεται να πάρει και η μαμά του για να έχει και να μπορεί να δώσει στο παιδί της!

Βιολογική Φροντίδα

Ένα από τα συστήματα στήριξης είναι το σώμα μας. Για να μπορώ να στηρίξω και να φροντίσω τον εαυτό μου, χρειάζεται να νιώθω το σώμα μου δυνατό και γερό. Και για να το πετύχω, χρειάζεται να προσέχω:

poios tha frontisei th mama 2

  • την διατροφή και ενυδάτωση
  • την άσκηση
  • τον ύπνο
  • προσωπική υγιεινή
  • φροντίδα της υγείας με προκαθορισμένες εξετάσεις, πχ. PAP τεστ, μαστογραφία, αλλά και γενικότερες εξετάσεις 1 φορά τουλάχιστον το χρόνο. Δεν είναι τυχαίο το αποτέλεσμα από έρευνες όπου δείχνουν πως το 78% των μαμάδων αναβάλλει τη φροντίδα της υγείας τους για τη φροντίδα των μελών της οικογένειας.
  • χρόνο και χώρο για χαλάρωση και ξεκούραση, σωματική και πνευματική
  • Βοήθεια από άτομα στα οποία μπορώ να βασιστώ, ώστε να μην φτάνω σε ακραία σημεία κόπωσης

Ψυχολογική Φροντίδα

  • Ζητάω από τον σύντροφό μου να μοιραστούμε ευθύνες και υποχρεώσεις, δεν τα φορτώνομαι μόνη μου όλα
  • Ζητάω από τον σύντροφό μου να «μοιραστούμε» τις δικές μας στιγμές, μία καλή επικοινωνία…
  • Αναγνωρίζω και τις δικές μου ανάγκες, όχι μόνο των παιδιών ή του συζύγου
  • Αντίστοιχα, προσκαλώ στο σπίτι άτομα που ίσως δεν έχω και τόσο στενές σχέσεις
  • Παραμένω σε σύνδεση με τους άλλους γύρω μου αλλά και με τον εαυτό μου, δίνοντας χρόνο – έστω και λίγο – να καθίσω για παράδειγμα και να ξεφυλλίσω ένα περιοδικό ή να φτιάξω τα νύχια μου, δραστηριότητες που μπορεί να φαίνονται άσχετες και χωρίς αποτέλεσμα και όμως με φέρνουν πάλι σε επαφή με τις ανάγκες μου, αποκτώντας ανθεκτικότητα στο στρες και στο άγχος.

Κοινωνική Φροντίδα

  • Διατηρώ την σύνδεση – και την ψυχική μου σύνδεση – με το φιλικό περιβάλλον σε σταθερή βάση, για παράδειγμα μία φορά την εβδομάδα σε σταθερή μέρα και ώρα ή ακόμη και μία φορά το μήνα, σε σταθερή μέρα και ώρα όμως!
  • Δεν παραλείπω τις σχέσεις μου ακόμα και με άτομα που δεν είναι τόσο «κοντά μου» συναισθηματικά, άτομα όμως που γενικότερα μπορώ να μοιραστώ μαζί τους πτυχές από τη ζωή μου, έστω και σε μικρότερο βαθμό
  • Ζητώ στήριξη από άτομα που νιώθω κοντά μου, ώστε να μοιράζομαι πιθανές ανησυχίες και προβληματισμούς αλλά και χαρούμενες στιγμές

poios tha frontisei th mama 1

Πνευματική Φροντίδα

  • Εστιάζω στην καλλιέργεια του πνεύματος μέσα από το διάβασμα ή άλλες δραστηριότητες που τρέφουν το μυαλό

Η φροντίδα μιας μαμάς μπορεί να έρθει από:

  • το εξωτερικό περιβάλλον, από φίλους, συγγενείς, τον σύντροφο
  • τη δική της φροντίδα προς τον εαυτό – την αυτοφροντίδα

Η αυτοφροντίδα είναι αναγκαιότητα και όχι πολυτέλεια!

Ναι, δεν είναι πολυτέλεια το να φροντίζω τον εαυτό μου, ούτε χρειάζομαι ιδιαίτερες συνθήκες για να το κάνω, προφασιζόμενη δικαιολογίες για την έλλειψη χρόνου και ότι δεν προλαβαίνω. Τον χρόνο τον δημιουργούμε, τον «φτιάχνουμε» μέσα από την δική μας απόφαση να τον εκμεταλλευτούμε θετικά.

Είναι πολύ σημαντικό για όλους μας, να αναγνωρίζουμε τα σήματα που μας δίνει το σώμα μας και να μην παραμελούμε την αναζήτηση ιατρικής βοήθειας όταν χρειάζεται. Το ίδιο ισχύει και για τον ψυχικό μας κόσμο, όπου και πάλι η βοήθεια ειδικού θα φανεί χρήσιμη, καθώς θα γεμίσουμε και πάλι τις μπαταρίες μας και θα βρούμε νέους τρόπους αντιμετώπισης καταστάσεις που μας δυσκολεύουν. Όταν μάλιστα μπορεί να υπάρχει και μία επιλόχεια κατάθλιψη ή κάποια άλλη ψυχική διαταραχή, εννοείται πως τότε η ανάγκη βοήθειας από ειδικό ψυχικής υγείας είναι αναγκαία και απαραίτητη.

Η αυτοφροντίδα είναι στάση ζωής!

Η αυτοφροντίδα δεν έχει να κάνει με διάφορες λίστες για να μην ξεχάσω τις υποχρεώσεις μου και να φροντίσω τους άλλους ή με λίστες για το πότε θα κάνω ντους και τι κρέμες θα χρησιμοποιήσω μόνο. Αν μία μαμά δεν φροντίζει τον εαυτό της, αργά ή γρήγορα θα αρχίσει να μην αισθάνεται καλά, θα στερείτε από ενέργεια και διάθεση προσφοράς προς τους γύρω της. Πώς να δώσω αν δεν …έχω;

Μαρίνα Μόσχα

Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο… mothersblog.gr

Σχετικές Δημοσιεύσεις